تقسیم بندی بازار و انواع تقسیم بندی بازار چیست؟ |


بخش بندی بازاربخش بندی بازار

تبدیل ایده یا پیشنهاد کسب و کار شما به محصول یا خدماتی که نیازی را برآورده می کند، نیاز به مرحله اساسی هدف قرار دادن افراد یا مخاطبان/بازار مناسب در زمان مناسب دارد. درک و درک این نکته مهم است که “هر محصولی برای همه نیست”. اگر بیش از حد گسترده مورد هدف قرار گیرد، پیام درست به توده‌ها ارسال می‌شود، اما مشتریان راضی و وفادار را از خود دور نمی‌کند. تقسیم بندی مشتریان مناسب بر اساس سن، سبک زندگی، ثروت، رژیم غذایی، ترجیحات، مکان یا هر ویژگی مصرف کننده دیگری، احتمال تکرار خرید بالاتر را افزایش می دهد.

تقسیم بندی بازار چیست؟

تقسیم بازار همه چیز است “دستیابی به مشتریان مناسب با پیام مناسب در زمان مناسب.” این به شما کمک می کند گروه خاصی را هدف قرار دهید که دارای ویژگی ها یا ویژگی های مشابه است. فرآیند تقسیم‌بندی بازار با شناسایی هدف ایده کسب‌وکار و اینکه ایده چه کسی می‌تواند سودمند باشد، آغاز می‌شود. تقسیم‌بندی بازار راهی برای تقسیم یک جمعیت یا بازار گسترده به گروه‌های متمرکز کوچک‌تر برای انتقال بهتر پیام بازاریابی در حین تجزیه و تحلیل و خدمت به نیازها، خواسته‌ها و خواسته‌ها است.

انواع تقسیم بندی بازار

انواع تقسیم بندی بازارانواع تقسیم بندی بازار
انواع تقسیم بندی بازار

چهار نوع متمایز تقسیم بندی بازار در طرح بازاریابی وجود دارد: تقسیم بندی جمعیتی، روانشناختی، رفتاری و جغرافیایی. هر چهار روش تقسیم بندی بازار در اجرا و اجرا متفاوت است.

تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بندی جمعیتی یکی از سنتی ترین و ساده ترین راه ها برای تقسیم بندی مشتریان بر اساس عناصری مانند درآمد، جمعیت، سن، جنسیت، اندازه خانواده، شاخص های اجتماعی-اقتصادی، مذهب، قومیت و غیره است.

تقسیم بندی روانشناختی

تقسیم بندی روانشناختی بازار را بر اساس رفتار خرید تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی به زیرمجموعه هایی تقسیم می کند. متغیرها/ویژگی های روانشناختی شامل نگرش، ادراک، سبک زندگی، استاندارد زندگی، علایق، ارزش ها، افکار، عواطف، باورها، شخصیت، نظرات، موقعیت اجتماعی و غیره است. این ویژگی‌های مصرف‌کننده به بازاریاب کمک می‌کند تا عادات مصرف‌کننده خریدار را تجزیه و تحلیل کند تا بینشی در مورد چگونگی واکنش زیربخش‌های مختلف به تاکتیک‌ها یا تبلیغات بازاریابی متمایز کسب کند.

تقسیم بندی جغرافیایی

تفکیک جغرافیایی ساده ترین و آسان ترین راه برای تقسیم بازار به بخش های فرعی بر اساس محل زندگی یا کار آنها است. این تاکتیک بازاریابی شامل دسته‌بندی بازار/مخاطب هدف و در عین حال بومی‌سازی خاص در یک منطقه، کشور، ایالت، استان، کد پستی، آب و هوا، تغییرات آب و هوا، زبان، ترجیحات مبتنی بر فرهنگ و غیره است.

به طور کلی، شش متغیر جغرافیایی مهم وجود دارد که برای توسعه و تقسیم بندی بخش های مشتریان استفاده می شود:

  1. منطقه زمانی
  2. مکان
  3. ترجیحات فرهنگی
  4. ویژگی های فصلی
  5. نوع جمعیت یا میزان متراکم بودن یک منطقه (روستایی، شهری، حومه شهری)
  6. زبان

تقسیم بندی رفتاری

رویه گروه‌بندی یا تقسیم‌بندی سیستماتیک مخاطبان هدف بر اساس الگوهای رفتاری آن‌ها و نحوه واکنش یا واکنش آنها در حین تعامل با یک پیام بازاریابی خاص، تبلیغات، وب‌سایت، ایده کسب‌وکار یا برند/محصول/خدمت.

پس از به دست آوردن بینش در مورد جمعیت و مکان ها، تحقیقات رفتاری مصرف کننده به یک کسب و کار یا بازاریاب اجازه می دهد تا رفتار یا الگوهای تکراری مشتری را مطالعه و درک کند، که به آنها کمک می کند پیام مناسب را به مخاطبان مناسب ارائه دهند.

تقسیم بندی رفتاری بازار را بر اساس موارد زیر دسته بندی می کند:

  • تصویر برند/محصول/خدمت
  • نگرش به برند
  • نحوه مصرف محصول/استفاده از برند/مزایای مورد نظر
  • چقدر خوب یک برند یا خدمات را می شناسند
  • تمایل به خرید یا تمایل به خرید (احتمال خرید یک محصول خاص)
  • خرید تصادفی
  • وفاداری مشتری
Let’s explore some real-world practical and successful implications of market segmentation by different well-known brands:

مثال شماره 1: DOVE

منبع: https://cargocollective.com/JAGdesigns/Professional-Print-Work

نام تجاری محبوب Unilever; در ابتدا، Dove از تقسیم بندی بازارهای جمعیتی برای رسیدن به مشتریان مناسب با پیام مناسب استفاده کرد. این بر روی زنان بالای 18 سال تمرکز دارد، صرف نظر از رنگ و چهره آنها. داو بر خانم هایی تاکید دارد که از محصولات با کیفیت استفاده می کنند، قدرت خرید بالایی دارند، محصولات زیبایی را می شناسند و مراقب پوست خود هستند. علاوه بر این، با کمک به آنها برای درک زیبایی واقعی با یک کمپین مثبت، باعث تقویت عزت نفس زنان می شود. “تو همینطور که هستی زیبا هستی.” این به طور مستقیم از نظر روانی به آنها ضربه می زند و آنها را با اعتماد به نفس، مستقل و شجاع تر می کند. این ثابت می‌کند که داو از متغیرهای روان‌شناختی مانند احساسات، باورها، ارزش‌ها، افکار، علایق و ادراکات استفاده می‌کند.

مثال شماره 2: مک دونالد

https://www.campaignlive.co.uk/article/connecting-customers-wi-fi/1102928

تقسیم بندی جغرافیایی

  • آسیا، خاورمیانه، ایالات متحده آمریکا، اروپا، آمریکای لاتین، کانادا، اروپا و سایر کشورهای شرکتی.
  • بر این اساس منعکس کننده ترجیحات طعم جهانی با منوی گسترده ای از جمله McAaloo Tikki، McArabia، Chicken Maharaja و موارد دیگر.

تقسیم بندی جمعیتی

  • گوشت شاد برای کودکان با اسباب بازی و هدیه.
  • “وای فای رایگان” برای جوانان پرمشغله و معتاد
  • “تغذیه کامل کم کالری” برای افرادی که رژیم دارند.
  • مصرف کنندگان طبقه متوسط ​​و بالا با قدرت خرید بالاتر.

تقسیم بندی روانشناختی

  • کاربران مشتاق و ماجراجو، بازیکنان مشتاق و پرشور که می خواهند با داشتن MacJr، Big Mac، Heavy Mac Beacon، Grand Mac یک روز معمولی را به یک مهمانی پر انرژی تبدیل کنند.

مثال شماره 3: پودر مروارید (یونیلیور پاکستان)

منبع: https://onlinemarthyd.com/product/pearl-dust-tea-190gm/

انسجام و آرامش را در روابط زوجین القا می کند.

تقسیم بندی جغرافیایی

یونیلور پاکستان یکی از چای های خود را با نام تجاری دیگر به نام “Pearl Dust” تنها در سند، پاکستان عرضه کرد. با تبلیغ آن با یک بسته بندی بسیار جذاب، فرهنگ و ترجیحات سندی را مورد توجه قرار داد: زن و شوهری که لباس سیندی ایراک پوشیده بودند که “حس صمیمیت در یک رابطه” را به نمایش می گذاشت. ارزان و در همه سایزها موجود است و برای همه سایزهای خانواده طراحی شده است. همانطور که در چنین فرهنگی مشاهده می شود، اندازه خانواده معمولاً به دلیل ناآگاهی بزرگتر است. Uniliver یک زیر گروه یا جایگاه خاص و باریک را هدف قرار داده است که از تولید فروش قابل توجه از یک منطقه خاص پشتیبانی می کند.

7 مزیت تقسیم بندی بازار که منجر به بازگشت سرمایه بالاتر می شود

  1. مشتری خود را بهتر بشناسید

تقسیم‌بندی مخاطبان بزرگ‌تر به زیرگروه‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بینش دقیقی از مشتریان به دست آورند تا پیام بازاریابی را فقط به یک گروه خاص ارائه کنند.

2. رضایت مشتری بالاتر

هنگامی که پیام درست به شیوه ای مناسب تنها به بخش مناسب تحویل داده شود، سطح بالاتری از رضایت مشتری مشاهده می شود. این امر احتمال تکرار رفتار خرید را افزایش می دهد زیرا بازاریاب با در نظر گرفتن همه عوامل روانشناختی، جمعیت شناختی، رفتاری و جغرافیایی تحقیقات گسترده ای روی مشتریان انجام داده است، بنابراین کسب و کار می تواند پیشنهاد (محصول یا خدمات) و پیام بازاریابی با توجه به مخاطب هدف

3. وفاداری به برند به دلیل تجربه یکپارچه مشتری

اینکه یک برند چقدر ارتباط عاطفی با مشتریان خود ایجاد می کند، میزان مشارکت مشتری را تعیین می کند. این برجسته ترین و اساسی ترین مزیت تقسیم بندی بازار است، زیرا تجزیه و تحلیل عمیق داده های مشتری برای هدف گیری بسیار چالش برانگیز اما ضروری است.

4. یک بازار انبوه زیبا منجر به استفاده عاقلانه و کارآمد از منابع می شود

به طور کلی، هدف قرار دادن کل مخاطب به منابع بسیار بیشتری برای انتقال پیام بازاریابی از طریق هر استراتژی بازاریابی نیاز دارد. برعکس، خدمت به کسانی که به طور خاص به پیشنهاد شما نیاز دارند، می خواهند یا می خواهند، منجر به مدیریت کارآمد و مؤثر منابع می شود.

5. بهینه سازی هزینه که منجر به سود بیشتر می شود

بخش‌بندی بازار ابزار مفیدی برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از مشتریان است که از تقسیم‌بندی مخاطبان بزرگ‌تر حمایت می‌کند. چنین تاکتیک هوش تجاری به مدیریت منابع یا دارایی‌ها کمک می‌کند و به توسعه و حفظ مزیت رقابتی نسبت به دیگران کمک می‌کند و در نتیجه منجر به سودآوری بالاتر و در عین حال صرف هزینه‌های بهینه می‌شود.

6. کشف شایستگی های بازار طاقچه

در حالی که تقسیم بازار؛ گاهی اوقات این فرآیند کمک قابل توجهی به کشف افراد جدید بالقوه یا بازارهای ویژه ای می کند که در آن کسب و کار می تواند با اصلاح و بداهه سازی استراتژی بازاریابی رشد بیشتری داشته باشد.

7. یک برنامه بازاریابی تاثیرگذار راه را برای افزایش قابل توجه ROI هموار می کند

هدف نهایی تقسیم بندی موثر بازار به توسعه یک برنامه بازاریابی قوی و تأثیرگذار اشاره دارد که منجر به بازده یا بازگشت سرمایه بالاتر می شود. تقسیم‌بندی بازار ابزار بسیار قدرتمندی برای تعیین نوع پیشنهادی است که به مصرف‌کنندگان اختصاص داده شود تا نیازها/خواست‌ها/خواست‌های بخش هدف را برآورده کند. پویایی جامع و دقیق زیرگروه هدف به کسب و کار اجازه می دهد تا یک برنامه بازاریابی قدرتمند برای دستیابی به آنها ایجاد کند و میزان پرشور بودن این طرح با افزایش فروش که منجر به بازدهی بیشتر می شود، شاهد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید