اجتناب از اشتباهات آدام اسمیت ثروت ملل


من به دانشجویان اخلاق تجاری خود آموزش می دهم که برای درک مسائل اخلاقی در دنیای تجارت، باید کمی در مورد بازارها، شرکت های مدرن و نقش مدیریت بدانید. و برای اهداف عملی، درک نقش بازارها با کار آدام اسمیت آغاز می شود.

شاهکار آدام اسمیت در سال 1776. تحقیق در مورد ماهیت و علل ثروت ملت هابدون شک یکی از مهمترین آثار چند قرن اخیر است. اما به راحتی سوء تفاهم می شود.

البته خود اسمیت یک ستاره بود. او از نظر اقتصاد همان چیزی بود که داروین برای زیست شناسی تکاملی بود: او این رشته را اختراع نکرد، اما بینش هایی که داشت و روشی که او آنچه را که در زمان او در مورد این موضوع شناخته شده بود ترکیب کرد، تأثیر انقلابی داشت. و در حالی که اقتصاددانان اسمیت را پدربزرگ علم اقتصاد می دانند، فیلسوفان او را فیلسوف اخلاق مهم دوره روشنگری اسکاتلند می دانند.

با این وجود، اسمیت اغلب اشتباه گرفته می شود. اسمیت گاهی اوقات (از سوی طرفداران و مخالفان) به عنوان یک مدافع سرسخت بازارهای نامحدود تلقی می شود. البته حقیقت بسیار پیچیده تر از این است. ج ثروت ملت ها اسمیت با برخی از انواع مداخله دولت در تجارت مخالف است – او معتقد است که در اکثر موارد، تصمیمات اقتصادی مردم باید تحت آنچه او «آزادی طبیعی» می نامد اتخاذ شود. به ویژه، او به شدت از هرگونه سیاست دولتی که تجارت را در تلاش برای محافظت از منافع طبقه خاصی از تاجران (به ضرر عموم مردم) محدود یا مخدوش می کند، انتقاد می کند. به عبارت دیگر، اسمیت مخالف آن است سرمایه داری دوست – روشی که امروزه تعداد کمی از آن آشکارا از آن حمایت می کنند، صرف نظر از اینکه متأسفانه چقدر ممکن است رایج باشد.

اما اسمیت همچنین بی اعتمادی شدیدی به تجارت نشان می دهد. ثروت ملت ها بخش‌های انتقادی زیادی را شامل می‌شود، اما شاید معروف‌ترین این متن این باشد: «مردان هم‌حرفه به ندرت با هم ملاقات می‌کنند، حتی برای تفریح ​​و سرگرمی، اما اگر فکر می‌کنید که اسمیت یک تحسین‌کننده بی‌شرم بود، گفتگو به پایان می‌رسد در مورد تجارت و بازرگانان، شما اشتباه می کنید.

اما راه دیگری بسیار اساسی‌تر برای اثبات اینکه اسمیت را درک نمی‌کنید وجود دارد، و آن بله سوء تفاهم واقعی از کلمات او استفاده می کند.

من اخیراً سعی کردم با نوشتن آنچه که به نظرم جامع ترین است، به حل این مشکل کمک کنم فرهنگ لغت از ثروت ملت ها تا به حال به صورت رایگان به صورت آنلاین منتشر شده است. چرا فرهنگ لغت؟ از این گذشته، اسمیت نویسنده ای نسبتاً سرراست بود. اما او در اواسط تا اواخر قرن هجدهم می نوشت و زبان انگلیسی در آن زمان کمی متفاوت بود. برخی از کلماتی که اسمیت در آن استفاده می کند ثروت ملت ها در حال حاضر استفاده نمی شود تقریباً هیچ کس از کلمات استفاده نمی کند استاد، یا نیشخند، یا ساخت امروز – و مطمئناً نه در گفتگوهای روزمره. کلمات دیگری که اسمیت استفاده می کند ممکن است آشنا به نظر برسند، اما آنها در زمان اسمیت بسیار متفاوت از امروز استفاده می شدند. به عنوان مثال، اسمیت از فعل استفاده می کند بیایید آن را بپردازیم به معنی تسلیم شدن یا برای تولید معنی ندارد قادر به پرداخت چیزی. او از این کلمه استفاده کرد باستانی جایی که به سادگی می گوییم زودتر یا زودتر و هنگامی که اسمیت به کالسکهاو در مورد اسب و گاری صحبت نمی کند، بلکه چیزی است که ما آن را ساده می نامیم تحویل (چه از راه خشکی یا دریایی). اینها فقط چند نمونه هستند. اما نتیجه خالص این است که خواننده معمولی (یا حتی افراد دارای تحصیلات عالی) به راحتی می تواند بسیاری از جملات اسمیت یا حتی کل قطعات اسمیت را اشتباه درک کند. و این مایه شرمساری است.

امیدوارم – حداقل برای دانش آموزان، اما شاید برای دیگران – واژه نامه من کمک کند. اگر آن را مفید می دانید، لطفاً آن را به اشتراک بگذارید. اگر خطا یا حذفیات مهمی پیدا کردید، لطفاً به من اطلاع دهید (در [email protected]).

اینم لینکش: فرهنگ لغت – آدام اسمیت ثروت ملت ها.

دیدگاهتان را بنویسید